Piper PA 38-112 Tomahawk

Piper PA 38-112 TomahawkPiper PA 38-112 Tomahawk je dvoumístný celokovový letoun s pevným podvozkem a ocasními plochami ve tvaru T. Letoun je vybaven obdélníkovým křídlem s mechanicky ovládanými vztlakovými klapkami. Pohonnou jednotku tvoří čtyřválcový motor Avco Lycoming O-235-L2C o výkonu 112 hp (85 kW) pohánějí třílistou stavitelnou vrtuli s možností automatického ovládání otáček. Letoun disponuje účinným vytápěním kabiny a poměrně objemným zavazadlovým prostorem. Velmi prostorná kabina nabízí vynikající výhled ve všech fázích letu a komfort cestování. Idealní letadlo pro cross-country lety.

Historie

Piper Tomahawk byl myšlenkou na vytvoření dostupného dvoumístného cvičného letounu. Před zahájením vlastní konstrukce letounu firma Piper sbírala informace od velkého počtu leteckých instruktorů, kteří tak poskytli cenná vstupní kritéria pro letoun této kategorie. Instruktoři žádali obratnější letoun než byly do té doby využívané dvoumístné letouny Cessna 150 a 152 na kterých pro jejich vlastnost samovolného výběhu z vývrtky nebylo možno tyto režimy letu vyučovat. Zvolený profil křídla NACA[1]GA(W)-1 Whitcomb tento požadavek bez výhrad řeší. Letoun tak při vybírání vývrtek požaduje zásah pilota, čímž umožňuje podstatně lepší výuku zvládání nouzových situací. Konstrukce řízení letounu a jeho odezvy dávají studentům pocit ovládání podstatně většího letounu a tím i usnadňuje úspěšné zvládnutí pilotáže vetších typů letadel. Piper PA - 38 Tomahawk byl poprvé veřejnosti představen v roce 1977 jako nový model Piperu pro následující sezónu 1978. Letoun zůstal v produkci společnosti až do roku 1982 do jehož závěru bylo postaveno celkem 2 484 těchto letadel. Letouny vyrobené v letech 1981 - 1982 jsou označovány jako Tomahawk II, přičemž hlavních změn doznal tento letoun ve zlepšení vytápění kabiny a tím i lepšího odmlžení čelního skla, zlepšení systému vyvážení, zlepšení vektoru tahu motoru, lepší antikorozní úpravě, zlepšení odhlučnění kokpitu a výměnou kol na velikost 6", která zajistila větší světlost mezi zemí a vrtulovými listy.

Základní technické údaje

Motor Avco Lyncoming O-235-L2C
Výkon motoru 85kw/112k
Maximální rychlost 110 knots / 202 km/h
Nepřekročitelná rychlost 138 knots / 256 km/h
Maximální dolet 471 nm / 867 km
Dostup 13 000 ft / 4000 m
Hmotnost prázdného letadla 512 kg
Max. vzletová hmotnost 757 kg
Rozpětí 10,36 m
Délka 7,04 m
Výška 2,77 m